نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

کارگاه آلودگی نوری در قم

پس از تلاش بسیار دست اندرکاران برنامه و حساسیت جدید شهر قم برای پروژه رصدخانه ملی، این کارگاه ، در ساعت 19:30 روز 16 بهمن ماه 1387 با سخنرانی دکتر نجف، ریاست مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی و تشریح فعالیتهای این مرکز آغاز به کار کرد.
سپس، دکتر رضا منصوری، مجری طرح رصدخانه ملی ایران و همچنین دبیر علمی کنفرانس دومین سخنران روز اول کارگاه بود. ایشان در خصوص تاریخچه طرح رصدخانه ملی و لزوم پرداختن به کاهش آلودگی نوری در اطراف آن پرداختند...

سومین سخنران، دکتر محمد علی رضایی نویسنده ی کتاب " پژوهش در اعجاز علمی قرآن " و پژوهشگر مبحث قرآن و علم بودند.
سپس حجت الاسلام و المسلمین حسینی ، مشاور استانداری قم که زحمات بسیاری را در خصوص هماهنگی مدیران شهری قم در خصوص کاهش آلودگی نوری انجام می دهند چند کلامی را در این خصوص صحبت کردند.
پس از صرف شام رصد شبانه ای از اجرام سماوی وکارگاه عملی اثرات آلودگی نوری بر دید شب و سلامت انسان در محوطه مجتمع توسط آقای حامد میرزاخلیل اجرا گردید.
صبح روز 5 شنبه 17 بهمن ماه ، در ادامه ی کنفرانس آلودگی نوری شاهد سخنرانی جناب آقای دکتر سپهر اربابی پیرامون طرح رصدخانه ی ملی ایران بودیم.
پس از ایشان، جناب آقای دکتر محمد تقی میرترابی، مدیر پروژه های رصدخانه ملی و استاد دانشگاه الزهرا، دیگر سخنران این کارگاه بودند که در خصوص seeing (پارامتر دید) سخنرانی کردند.
سومین سخنران روز دوم کارگاه، دکتر شاهین حیدری، استاد دانشگاه تهران، پیرامون نور و روشنایی در طراحی و معماری صحبت کردند.
دکتر میبدی نیز از سازمان فضایی ایران سخنرانی خود را با موضوع سنجش از دور با استفاده از تصاویر ماهواره ای در ساعت 12 به پایان بردند.
   به هنگام صرف نهار نیز گروه کاهش آلودگی نوری شاخه آماتوری انجمن نجوم فرصت را غنیمت شمرده جلسه ای را همزمان با زمان نهار در رستوران  مجموعه برپاداشت. در خلال این جلسه راه کارهای اطلاع رسانی عوارض آلودگی نوری و چگونگی اثرگذاری بر مسئولین مربوطه و البته راه حل های نهایی کاهش و کنترل این آلودگی با همفکری اعضاء بررسی شد. ضمناً در خلال این جلسه جهت بررسی علل موانع کاریمان که عمدتاً‌ از جنس بروکراسی و یا قانون گذاری است از دو مهمان بزرگوار شاغل در شرکت اطلس نور اصفهان دعوت به همکاری و مشورت گردید که موارد جالب توجهی را از کم و کاست قرارداد های ادارات برق یادآور شدند.
  و پس از استراحت و نماز و نهار آقای مهندس حمید مصلحی از شرکت نورگستر در خصوص طرح نورپردازی خیابان های اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) سخنرانی جالب و متفاوتی را مطرح کرده که به علت کمبود وقت ارائه ایشان ناتمام ماند.
کارگاه با میزگرد و سوال و جواب سخنرانان این دو روز در ساعت 5:30 به پایان رسید. 
 
 
دکتر نجف 
 
دکتر رضا منصوری 
 
دکتر رضایی 
 
دکتر سپهر اربابی 
 
دکتر محمد تقی میرترابی 
 
دکتر شاهین حیدری 
 
دکتر میبدی 
 
میزگرد پایان برنامه 
 
جمعی از مدعوین 
 
جمعی از مدعوین 
 
عکس یادگاری اینجانب با استاد ارجمندم دکتر میرترابی  
 
نظرات 2 + ارسال نظر
گلناز چهارشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 08:35 ق.ظ http://nightsky-iran.blogfa.com

آقای میرطاووسی... سلام
چقدر فعال شدید...یکی یکی...خیلی خوشحالم که شما استاد من هستید...
گزارش رو کاملا مفصل در وبلاگم نوشتم...
چند تا نقاشی هم براتون میل کردم...حتما چک کنید...

ممنون از زحماتتون

شقایق یکشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:52 ق.ظ http://shaghayegh56.parsiblog.com

سلام...یه تلسکوپ اف ۷۰۰۶۰ برای پسرم که ۸ سالشه تهیه کردم چون خیلی به آسمون و فضا علاقه داره میتونم برای استفاده ازش از شما کمک بگیرم؟ اهل قم هستم جایی رو هم معرفی کنین که ببرم اونجا سوالامونو بپرسیم ممنون میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد