نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

هفته جهانی فضا

 

 پوستر هفته جهانی فضا

 

دبیر هفته جهانی فضا در ایران از برگزاری مراسم هفته جهانی فضا از ۱۳ تا ۱۸ مهر ماه سال جاری در کشور خبر داد و گفت: سازمان ملل متحد روزهای ۴ تا ۱۰ اکتبر هر سال مقارن با ۱۲ تا ۱۸ مهرماه را به عنوان هفته جهانی فضا نامگذاری کرده است. در این هفته نقش فضا در زندگی انسانها ترویج و تبیین می شود. دلیل تعیین این تاریخ، بزرگداشت دو نقطه عطف در حوزه دسترسی به فضا است. ۴ اکتبر ۱۹۵۷، تاریخ پرتاب اولین ماهواره ساخت بشر است و روز ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷ نیز تاریخ امضای قوانین مربوط به فعالیت کشورها در حوزه کشف و بهره برداری صلح آمیز از فضای ماورای جو از جمله ماه و سایر اجرام آسمانی است.

محمد فروهرافزود: مراسم افتتاحیه این هفته با توجه به مصادف شدن با شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) با یک روز تاخیر در تاریخ ۱۳/۷/۸۹ در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود.

فروهر بازدید از آسمان نما، برگزاری نمایشگاه هایی در زمینه فضا در مدارس و مسابقه نقاشی، مقاله نویسی، ساخت ماکت و طرح ها و ایده های جدید در امور فضایی را از دیگر برنامه های این هفته ذکر کرد و افزود: همایش بازشناخت اسرار کیهان، همایش فضا و فناوران فضایی، کارگاه آموزشی استفاده از فناوری فضایی به منظور مدیریت بلایای طبیعی، گردهمایی انجمن های علمی هوا فضا، کارگاه آموزشی روند ثبت فنی – مقرراتی شبکه های ماهواره ای ITU، سمینار کارایی سنجش از دور در مطالعات بلایای طبیعی، سمینار پزشکی از راه دور، مراسم اختتامیه و اعطای محصولات فرهنگی سازمان فضایی به برگزیدگان این هفته از دیگر برنامه های درنظر گرفته شده برای هفته جهانی فضا در ایران است.

دبیر هفته جهانی فضا در ایران خاطرنشان کرد: برنامه تور فرهنگی – آموزشی از دیگر برنامه های جانبی این هفته در ایران است و به همین مناسبت گروهی به اجرای برنامه با موضوع فضا در تعدادی از شهرهای کشور می پردازند.  

 

فراخوان مسابقه

سازمان فضایی ایران به مناسبت هفته جهانی فضا مسابقه ای در رشته های ذیل برگزار می کند:

نقاشی (8 تا 15 سال)

داستان نویسی و مقاله نویسی (12 تا 18 سال)

ساخت ماکت های فضایی (12 تا 18 سال)

طرح ها و ایده های جدید در امور فضایی (عموم)

محور مسابقات:

اسرار کیهان – نقش فضا در زندگی روزمره – استفاده صلح آمیز از فضا

آخرین مهلت ارسال آثار: پایان شهریورماه 1389

به نفرات برتر در هر بخش جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد.

نشانی:

تهران، خیابان ولی عصر، مقابل پارک ملت، خیابان سایه، پلاک 34، کد پستی: 1967734114

تلفن: 22029727

منبع : isa.ir

پروژه ی InOMN ( رصد عمومی ماه در شب )

 

 

پروژه ی « رصد عمومی ( بین المللی ) ماه در شب » از سوی سایت سال جهانی نجوم انتخاب شده است   . در روز بیست و هفتم شهریور سال 1389 همه ی منجمان آماتور و حرفه ای در سراسر جهان ، دوربینها و تلسکوپهای خود را برای رصد ماه در اختیار عموم مردم قرار می دهند . در عکس زیر وضعیت هلال ماه و اقمار سیاره ی مشتری را در این شب مشاهده می نمایید .