نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

مسابقات استانی ستاره شناسی

بر اساس گفتگوهای مقـدماتی که چندی قبل با ریاست محـترم اتحادیه انجمـــن های ستاره شناسی استان خوزستان  جناب آقای جعفـــری زاده صورت پذیرفت مقرر گردید جهت بالا بردن سطح آمـــادگی دانـش آموختگان این رشتـه برای شـــرکت در رقابتهای کشــوری و نیز ایجاد انگیزه و رقــــابت سالم در میان اعضاء انجــمن ها ،  مسابقاتی در سطح استان برگـــــزار گردد . زمان این مســابقه که بصورت کتبی و در ســـــطح عمــومی خواهد بود متعاقبا در سایت نایت اســکای اعلام خواهد شد . لازم به یاد آوریست که منابع این مسابقه کتاب دو جـــلدی شناخت مبانی نجوم و نجـوم دینامیکی خواهد بود و به نفرات اول تا سوم هدایای نفیسی از جمله دوربین دو چشمی و نرم افزارهای نجومی و ... اهدا خواهد شد .  پس ،  از هم اکنون خود را آماده کنید .

 نظرات و پیشنهادات خود را به سایت فوق ارسال نمایید

برگزاری اولین دوره مسابقات استانی

اختفای سیاره نپتون و خسوف

اختفای زیبا و خسوف با شکوه

 شامگاه روز شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۲۱ و ۳۷ دقیقه ( به وقت محلی ) ماه بدر در ارتفاع ۲۱ درجه جنوب شرقی در صورت فلکی جدی قرار دارد در این هنگام آخرین سیاره منظومه شمسی یعنی نپتون ( با قدر ظاهری 8/7 ) که در حالت مقابله قرار گرفته و در نتیجه به نزدیکترین فاصله خود تا زمین رسیده توسط ماه مخفی میگردد . این اختفای زیبا تا ساعت ۱۰ و ۵۷ دقیقه ادامه داشته و سرانجام در این زمان گذر ماه از مقابل نپتون پایان می یابد . برای مشاهده این اختفای زیبا نیاز به دوربین های قوی یا تلسکوپ دارید . لحظاتی بعد ، ماه در نیم سایه زمین قرار میگیرد ولی به علت این که چشم انسان قدرت دیدن تغییر نوارنیت جزئی ماه را ندارد عملا خسوف یا ماه گرفتگی از ساعت دوازده و پنج دقیقه و چهل و پنج ثانیه نیمه شب آغاز می‌شود و در ساعت یک و چهل دقیقه بامداد نیمه شعبان به اوج خود ( حدود هشتاد و پنج در صد ) خواهد رسید . پایان این گرفتگی در ساعت سه و پانزده دقیقه خواهد بود .

 این ماه گرفتگی تقریبا در سراسر قاره آسیا، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی، جنوبگان ، اقیانوسیه و قاره های اروپا و آفریقا قابل مشاهده خواهد بود .

نقشه خسوف 27 مرداد 1387