نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

نمایی بدیع از یک الماس کیهانی !

عکس زیر که اخیراً توسط تلسکوپ موسوم به VLT واقع در شیلی گرفته شده است سحابی سیاره ای PN A6633 ( ملقب به Abell 33  ) را در حالی نشان میدهد که مواد منتشره از آن که به شکل یک حباب آبی رنگ دیده میشود ,  بطور اتفاقی همخط با خود ستاره و در یکطرف آن قرار گرفته و شکل یک حلقه الماس زیبا را بخود گرفته است ! 

 

انتشار تقویم نجومی 1393 توسط موسسه کیهان پژوهان پروفسور حسابی

این تقویم چهارمین نسخه از تقویم تخصصی نجوم است که از سال 1390 تا کنون توسط تیم علمی موسسه نجوم و اختر فیزیک پروفسور حسابی منتشر شده است. تقویم امسال به شکلی متفاوت و به صورت نرم افزار در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است تا افراد بیشتر در نقاط مختلف داخل و خارج از کشور بتوانند از ان بهره بگیرند. تقویم مزبور همچون سال های گذشته با تلاش های تیم علمی موسسه با بیش از 10 پارامتر نجومی شامل کسوف و خسوف، وضعیت هلال ماه، بارش های شهابی، وضعیت دنباله دار ها، مقابله ، مقارنه ظاهری، اختفا و ... و همچنین مناسبت های نجومی تهیه شده است اما امسال با افزودن قسمتی مربوط به اسطوره صورت فلکی هر ماه سعی شده است این داستان های کهن و جذاب را نیز در اختیار علاقه مندان قرار دهد تا از فراموش شدن آن ها جلوگیری شود. خرید این نرم افزار ( به بهای پنج هزار تومان ) را به شما دوستان و علاقمندان به نجوم آماتوری توصیه میکنم .  

سوپر نوا ( ابر نو اختر ) در کهکشان M82

هفدهم فوریه ( 28 فروردین ) اوج درخشندگی ابرنواختر جدید (SN2014J) خواهد بود که در کهکشان M82 قرار دارد . این کهکشان زیبا و سیگاری شکل در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد . میزان درخشندگی ( قدر ) این ابَر نواَختر در این زمان 11/2 خواهد بود که برای مشاهده آن به یک تلسکوپ ( حداقل شش اینچ ) نیاز خواهید داشت .  

 

  

 

 

 

با توجه به اینکه از سال 1972 تا کنون این نزدیکترین ابر نواختر از نوع la  هست که رصد شده است , اخترفیزیکدانان امیدوارند بتوانند با اندازه گیری قرمزگرایی آن به جزیئات بیشتری از این شمع استاندارد ( اصطلاحی برای سوپرنواهاییکه استانداردی جهت اندازه گیری فاصله بدست میدهند ) و در نتیجه ابعاد واقعی کیهان و سرعت گسترش آن بدست آورند . 

لازم بذکر است که فاصله این کهکشان تا ما 12 میلیون سال نوری است