هی دارم فکر میکنم چجوری شروعش کنم!بعد هی وسط فک کردن میرم ی جای دیگ،بعد دوباره میام ی نیگا ب صفحه خالی میندازمو بازمم...
خوب دلم تنگ شده!واسه اینجا!واسه خودم!'
بعد یاد گذشته میوفتمو میرم سراغ سی دی و نرم افزاری نجومی قدیمیم!
50 سال در فضا رو بر میدارم
پلی میکنم
و شروع میکنم ب خوندن اولین ها در فضا
از لایکا اون سگ بیچاره شروع میکنم ب خوندن و به سایوز ک میرسم میگم:
آآآآآآآآ!قدرت خدااااااا!ببین چیکار کردن این روس ها
و بعدترشم میرم توی گوگل و سرچ میکنم سایوز
و سایوز ها میان
مقدمه
فضاپیمای سایوز از موفق ترین و ایمن ترین فضاپیماهای سرنشین دار روسیه
و دنیاست.این فضاپیما به عنوان بخشی از برنامه اتحاد جماهیرشوری دررسیدن به ماه
تعریف و طراحی شد.اولین پرواز ی سرنشین سایوز در 28 نوامبر 1966 و اولین پرواز
سرنشین دار آن در 23 آوریل 1967 انجام شد.این فضاپیما که از دهه ی 1960 تاکنون به
فعالیت خود ادامه داده از معدود فضاپیماهایی است که به منظور پیشرفت و گسترش پرواز
های سرنشین دار ساخته شده است.فضاپیمای سایوز با پرتابگری با همین نام بخشی از
برامه ی سایوز را تشکیل می دهد،پرتاب شد.
این فضاپیما که سرگی کارالیوف آن را طراحی کرد،برای انتقال فضانوردان
به ایستگاه فضایی میر وسالیوت مورد استفاده قرار گرفت و اکنون برای نقل و انتقال
فضانوردان به آی اس اس استفاده میشود.سایوز از 3بخش اصلی تشکیل شده است:
مدول
مداری
مدول
بازگشت به زمین
مدول
خدمات
هدف طراحان و مهندسان سایوز برای تقسیم
کردن فضاپیمای سایوز به سه بخش این بود که بتوانند بیشتر ادوات و ابزارآلات مورد نیاز
در ماموریت را در گردونهٔ مداری جاسازی کنند. از آنجاییکه گردونهٔ مداری قرار است در
جو زمین سوخته شود، نیازی به لایههای محافظ اضافی ندارد. در نتیجه نه تنها از وزن
فضاپیما کاسته میشود، بلکه فضای بیشتری در گردونهٔ بازگشتی برای کار فضانوردان فراهم
میآید. برای مقایسه، در فضاپیمای آپولو گردونههای مداری و فرود از هم جدا نیستند
و روی هم «بخش فرمان» نامیده میشود. بخش فرمان در آپولو دارای ۶ متر مکعب فضای کار
و زندگی برای فضانوردان و وزن ۵۰۰۰ کیلوگرم است. درحالیکه در سایوز، ۹ متر مکعب فضای
کاری برای فضانوردان وجود دارد و با این حال وزن کل این مجموعه از بخش فرمان آپولو
کمتر است.
همچنین، جداسازی گردونهٔ مداری از گردونهٔ
بازگشتی این امکان را به مهندسان میدهد که امکانات و دستگاههای بخش مداری را بسته
به نیاز هر ماموریت تغییر دهند، بدون اینکه نیازی به تغییر یا دستکاری در گردونهٔ بازگشتی
باشد.
مدول کروی شکل مداری درجلو قرار گرفته است یان مدول و مدول خدمات در
هنگام بازگشت به جو میسوزند.مدول بازگشتی کوچک است و برای آوردن فضانوردان به زمین
از آن استفاده میشود و درحقیقت تنها بخشی است که به زمین برمیگردد.مدول های نداری
و بازگشتی در فضا قابل سکونت هستند.مدول خدمات در انتها قرار گرفته ،استوانه ای
شکل است و صفحات خورشیدی ک توان موردنیاز فضاپیما را برای آن فراهم میکنند،به آن
متصل شده اند.این فضا پیما درکل 7.5 متر طول و 2.5 متر قطر دارد.طول دهانه ی ارایه
های خورشیدید فضاپیما بیش از 10 متر است.
فضاپیمای سایوز به تنهایی از مدول فرمان فضاپیمای آپولو بزرگتر و سبک
تر است.مدول فرمان آپولو شش مترمکعب فضای داخلی برای سه سرنشین خود فراهم میکندو
5000کیلوگرم وزن داشت.
سایوز نیز مانند اغلب فضاپیمای ساخت
شوروی،پس از انجام ماموریت روی زمین(و نه در اقیانوس)فرود می آید و برای
فرود از چتر و راکت ترمزی استفاده میکند.ای زاین فضاپیما میتوان در ماموریت های
طولانی مدت استفاده کرد.این فضاپیما میتواند به مدت 30 روز برای خدمه ی خود شرایط
حیات فراهم کند.
بین سال های 1967 و 1989 بالغ بر 90 کپسول سایوز به فضا پرتاب
شد.سایوز در ساخت ایستگاه فضایی سالوت و نیز پشتیبانی و تامین مایحتاج ایستگاه
فضایی میر نقش به سزایی داشت.
از موفقیت های ارزنده سایوز میتوان به رکورد 175 روز پرواز در فضا
،انجام اولین آزمایش جوشکاری درفضا و ملاقات 3 فضاپیما طی یک ماموریت فضایی اشاره
کرد.
با وجود این سابقه ی درخشان اولین ماموریت اون بطور کامل موفق نبود!
سایوز -1 و بعد ها سایوز-11
میخوانیم
حوادث را:
پارک یادمان فضانوردی در مسکو
سایوز-1
اولین شکست مأموریتی در تاریخ برنامه های فضایی جهان به
نام روس ها و در جریان مأموریت «سایوز-1» ثبت شد. این حادثه در 24 آوریل 1967 اتفاق
افتاد و به مرگ ولادیمیر کاماروف یکی از فضانوردان موفق روسی منجر شد. قرار بود که
سایوز-۲ مدت کوتاهی پس از آن به فضا پرتاب شود تا این دو فضاپیما بتوانند در مدار زمین
عملیات اتصال به یکدیگر را آزمایش کنند. به علت نقص فنی، پرتاب سایوز-۲ لغو و کاماروف
مجبور به بازگشت به زمین شد. در این حادثه به دلیل از کار افتاد سلول خورشیدی، تأمین توان برای سفیه با مشکل
روبرو شده و با از کار افتادن برخی سامانه ها، کاماروف با سختی سفینه را برای بازگشت
به زمین هدایت کرد که در نهایت در راه بازگشت، چترنجات فضاپیما عمل نکرد که باعث سقوط
آن به زمین و
پس از این فاجعه، به مدت یک سال و نیم تنها فضاپیماهای بیسرنشین سایوز
برای آزمایش به فضا پرتاب شدند. در این دوره دو فضاپیمای سایوز با موفقیت و بطور کاملا
خودکار در مدار زمین به هم متصل شدند. پس از رفع اشکال و اطمینان از صحت عملکرد فضاپیما،
پروازهای سرنشیندار سایوز در اکتبر ۱۹۶۸ از سرگرفته شد.
اولین حادثه ای که منجر به مرگ انسان در
فضا یا ارتفاعات بالا شد نیز به همت روسها به وقوع پیوسته است. فضاپیمای «سایوز-11»
که به نخستین ایستگاه فضایی جهان یعنی «سالیوت-1» با موفقیت متصل شده بود در بازگشت
با مرگ سه خدمه ارزشمند خود روبرو شد. این حادثه در 30 ژوئن 1971 به وقوع پیوست. پس
از جدایی موفق سایوز از ایستگاه و ورود ظاهراً موفق آن به زمین و فرود سالم، خدمه زمینی
پس از بازکردن درب اتاقک خدمه صحنه ای فاجعه بار را مشاهده نمودند؛ هر سه خدمه دچار
حالتی شبیه خفگی شده بودند. بررسی هانشان می داد سامانه تهویه هوا پس از جدایی کپسول
بازگشت از سایر بخش های فضاپیما به دلیل آسیب دیدن در این فرآیند هوای موجود را تخلیه
کرده و فشار کابین از بین رفته است. در نتیجه تا زمان ورود به جو رقیق دیگر جانی برای
خدمه باقی نمانده بود. فشار هوای درون کابین فضانوردان به علت نقص فنی شدیدا کاهش پیدا
کرد و باعث کشته شدن هر3 فضانورد شد. از آن حادثه به بعد طراحی سایوز به نحوی تغییر
کرد که فضانوردان در مراحل پرتاب و بازگشت به زمین، با لباس فضایی در کابین بنشینند
تا در صورت وقوع حادثهای مشابه، لباس فضایی جان و سلامت آنان را تضمین کند. از آنجاییکه
لباس فضایی به جای بیشتری نیاز داشت، تعداد سرنشینان سایوز از ۳ به ۲ فضانورد کاهش
پیدا کرد.
فضانورد افتاده چیست؟
فضانورد افتاده یک مجسمه 8.5 سانتی متری
آلومینیومی یک فضانورد در یک لباس فضایی است. این مجسمه یادبودی از فضانوردانی است
که در پیشرفت اکتشافات فضایی جان خود را از دست داده اند. این مجسمه توسط یک هنرمند
بلژیکی بنام پل ون هویدانک، که دیوید اسکات فضانورد را در یک مهمانی شام ملاقات کرده
بود، ساخته شد. ون هویدانک میخواست یک تندیس کوچک به مناسبت فضانوردانی که جان خود
را در راه پیشبرد اکتشافات فضایی از دست داده بودند بسازد. وی با مجموعه ای از محدودیتهای
طراحی مواجه بود: مجسمه میبایست در عین سبکی، محکم باشد و همچنین قادر به تحمل درجه
حرارت مفرط ماه باشد. ضمناً میبایست مرد یا زن بودن مجسمه و اینکه جزو کدام گروه قومی
انسانی است قابل تشخیص نباشد. طبق خواسته اسکات برای جلوگیری از تجاری سازی فضا نام
ون هویدانک ایجاد نشد.
"فضانورد افتاده"
را به همراه یک پلاک حاوی نامهای 8 فضانورد آمریکایی و 6 فضانورد روسی جانباخته در
تاریخ 1 اوت 1971 توسط خدمه آپولو 15 در Hadley Rille
ماه قرار داده شده است.
اسامی درج شده روی پلاک:
تئودور فریمن
چارلز باست
الیوت سی
گاس گریسوم
راجر بی. چافی
ادوارد هیگینز ویت
ولادیمیر کاماروف
ادوارد گیونز
کلیفتن ویلیامز
یوری گاگارین
پاول بلیایف
گئورگی دوبروولسکی
ویکتور پاتسایف
ولادیسلاف وولکوف
مطلب بالا از چندین سایت و وبلاگ!
عکسا اکثرا وبلاگای خارجی و مطالب هم از سی دی 50 سال فضا و ویکی پدیا و...
همینجور که داتم سرچ میکردم به یک مقاله خیلی جالب رسیدم که
حادثه سایوز-1 (قبل و بعدش) رو ب قلمی زیبا و تصاویر خیلی خوب توضیح داده بودن
اون پست رو در ادامه مطلب گذاشتم امیدوارم ک بخونید و مثل من لذت ببرید:
در وبلاگها جملات قصار زیبایی یافت می شود. گاهی، این جملات، بسیار شعارگونه به نظر می رسند. مثلاً این یکی:
«دوست واقعی کسی است که به تو می گوید: حاضرم بمیرم تا به تو آسیبی نرسد»
این جمله را واقعاً دوست دارم. این جمله واقعیت دارد. این جمله در جهان
واقعی مصداق دارد. مصداقی بسیار بزرگ تر از آنچه در تخیل انسان امروزی
بگنجد. داستانی از شخصی که این جمله را پر رنگ تر از رنگهای متعارف، برای
ابد در حافظه ی تاریخ ثبت کرد. این، داستان امروز ما است. داستانی که 46
سال قبل درست امروز ، یعنی 24 آوریل اتفاق افتاد...
ادامه مطلب