نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

دنباله دار هولمز

دنباله دار هولمز در اوج درخشندگی

Comet Holms Map

 

در این روزها منجمان در سراسر دنیا از ظهور دنباله دار هولمز در آسمان شب، شگفت زده شده‌اند! این جمله ایست که در روزهای اخیر در بزرگترین سایت های نجومی دنیا شاهد آن هستیم. اما به راستی موضوع چیست؟

 کمتر از یک هفته پیش دنباله داری با نام هولمز (17P) در مدار دوره‌ای خود با قدر 17 میان دو سیاره مریخ و مشتری ظاهر شد.  از آن پس در روز چهارشنبه 2 آبان بود که ناظران آسمان شاهد درخشش ستاره‌ای تابان در صورت فلکی برساوش و به رنگ نارنجی-زرد در آسمان شب بودند. در این بین روشن شدن و فوران این دنباله دار سبب شد که یک میلیون بار پرنورتر شود و به قدر 2.5 برسد. در حقیقت همین موضوع بود که سبب شد این دنباله دار به جرمی جنجالی تبدیل شود چراکه اکنون به مانند ستاره‌ای پرنور بود که با وجود ماه کامل و آلودگی‌های نوری شهرها حتی با چشم غیر مسلح نیز رویت می شد. در خلال روز بعد دنباله دار منبسط شد، حال منجمان می‌توانستند با دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌ها، حلقه و هسته ای کوچک را از آن شاهد باشند. اما این جرم به دنباله دارهایی که تا کنون رصد شده بودند شباهت نداشت.

 البته لازم به ذکر است که این‌گونه فوران‌های موحش در دنباله دار سابقه نیز داشته است. 115 سال پیش در نوامبر سال 1892، هنگامی که «ادوین هولمز» به سوی دنباله دار نشانه رفت به قدر 5 رسیده بود.

 

فوران انفجاری

 

اولین کسی که داده‌های اخیر را برای انجمن بین المللی نجوم (IAU)، ارسال کرد، شخصی با نام «هنریک سانتانا» (Henriquez Santana)، از جزایر قناری بود، این گزارش اندکی پس از نیمه شب ارسال شد.در پی آن انجمن بین المللی نجوم بخشنامه 8886 را در روز 2 آبان منتشر کرد. در آن هنگام، بر طبق گزارش دو رصدگر از اسپانیا قدر دنباله دار از 8 به 7.3 رسیده بود.

 اکنون بحث‌ها در گروه‌ها٬ وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی شکل گرفته بود. منجمان از همان نخستین لحظات با هم توافق داشتند و بر این عقیده بودند که هولمز دنباله داری شگفت انگیز و دل فریب است. 

 دیری نگذشت که در شب هنگام خبرها از غرب به شرق کره خاکی کشیده شده بود، در ژاپن، کشوری بزرگ و  با آلودگی نوری فراوان. گزارش‌ها از «سچی یوشیدا» (Seiichi Yoshida)، حاکی از آن بود که این منجم توانسته است دنباله دار را در کنار رودی در یوکوهاما، مشاهده کند. زمان ساعت 17:15 به وقت جهانی را نشان می‌داد و او در گزارشش قدر دنباله دار را 2.8 ثبت کرده بود.

 هولمز همواره دارای حلقه‌ای گازی و واضح است، و هسته آن درخشش را حفظ کرده بود. کارشناسان دنباله دارها این‌گونه پیش بینی کرده بودند که درخشندگی دنباله دار هولمز در روزهای آینده پایدار است و همواره در آسمان منبسط خواهد شد، و با سرعت کمی به مغرب صورت فلکی برساوش حرکت می‌کند. این صورت فلکی همواره برای ساکنان شمال زمین قابل رویت است.  

 لازم به ذکر است که این دنباله دار در ایران و شهر های بزرگ آن رویت شده و ثبت‌های زیاد از این پدیده سبب شده تا ایران را از کشورهای فعال در این موضوع خوانده شود.

 

منبع : مجله نجوم

 

نظرات 9 + ارسال نظر
نیلوفر سبز چهارشنبه 9 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 03:24 ب.ظ http://niloonilu.blogfa.com

سلام.وبلاگ خیلی عالیی داری.تبریک میگم.من هم یکی از عاشقان نجوم هستم.من وبلاگی علمی دارم.به وبلاگ من هم سر بزنید.

نیلوفر سبز پنج‌شنبه 10 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 03:14 ب.ظ http://niloonilu.blogfa.com

من لینکتون کردم شما هم کارو بکنید ممنون می شم.

تیشتر یکشنبه 13 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 12:19 ق.ظ

سلام
من رصدش کردم. واقعا زیبا بود. رصد این دنباله دار رو به همه توصیه می کنم از دست ندن!

نیلوفر پنج‌شنبه 17 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 07:09 ب.ظ http://shabenoghrehy.persianblog.com

سلام جناب میر طاووسی
بسیار از محبت شما سپاس گذارم.
با ذکر منبع هیچ ایرادی در استفاده از مطالب بلاگ نیست.

محمد حسین چهارشنبه 23 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 10:58 ب.ظ

سلام . خسته نباشید . احسنت واقعا عالیه . وبلاگ بسیار خوبی دارین . خدا قوت . انشالله همیشه موفق باشید خیلی خوشحال شدم از وبلاگتون بازدید کردم و شک نکنید از سایت هیچی کمتر نداره بلکه خیلیم بهتره . بنده هم عاشق نجومم مخصوصا شاخه بارش شهابی با هم در مورد این شاخه از نجوم ارتباط داشته باشیم خیلی خوشحال میشم و اینکه بتونم از شما استاد عزیز چیز یاد بگیرم شما رو به خداوند می سپرم . بدرود و به امید دیدار .

پرستو شنبه 26 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 10:24 ق.ظ http://boodan.parsiblog.com

سلام آقای میر طاووسی.حالتون خوبه؟؟چند وقتی بود که به وبتون نیومده بودم و از این بابت شرمنده...
مطالبی که زدین مل همیشه خوب و آموزنده است.ممنونم.راستی نمیدونم یادتونه پیشنهادی به من دادین درباره نوشتن تحقیقی درباره رازی؟؟ راستش منبع چندانی پیدا نکردم.البته منظورم کتابه.نه اینترنت
یه چند صفحه ای رو خودم نوشتم و لی جالب نمیشد اصلاْ اما درباره ماه تونستم مطلب جامعی بنویسم.که البته در حال اتمامه.فقط یه بخشش مونده.
اجازه لینک میدین؟؟
سلامت و پیروز باشید

مهدی چهارشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 08:28 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید
وبلاگتون بسیار عالی و آ«وزنده است
از خداوند منان توفیق روزافزون و درجات عالیه را برای شما خواستارم.

H.Ahmadzadeh چهارشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 04:33 ب.ظ http://vostoday.com

نسخه فارسی کاوشگر ماه عرضه شد
سرانجام پس از حمایتها و درخواستهای مکرر گروهی از علاقه مندان نجوم در ایران، برنامه ارائه نسخه فارسی "کاوشگر ماه" زودتر از برنامه، در دستور کار قرار گرفت و اکنون از طریق اینترنت آماده استفاده است...
جناب میرطاووسی سلام
لطفا آدرس میل خود را برای ارتباط بهتر ارائه کنید
http://news.hrcglobal.net/modules/news/
vos@hrcglobal.net
ه.احمدزاده
مدیریت وب سایت صدای آسمان

احمد سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 12:18 ب.ظ http://ahmad88.blogfa.com

سلام از وبلاگ شما خیلی خوشم اومده .
آیا میتونم شما رو لینک کنم؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد