نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

رخدادهای نجومی شهریورماه۱۳۸۶

                                 رخدادهای نجومی شهریورماه۱۳۸۶

3 شهریور

1989: ویجر-2 نخستین و تنها سفینه ای بود که از کنار سیاره نپتون عبور کرد.

2003: رصدخانه فضایی فراسرخ ناسا معروف به اسپیتزر، از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به مدارش بر فراز زمین پرتاب شد.

4 شهریور

1978: پرتاب سایوز-31 که فضانوردان والدی، بیکوفسکی و زیگموندین اولین فضانورد جمهوری دموکراتیک آلمان، یک هفته مهمان فضانورد سالیوت-6 بود.

5 شهریور

در این شب ماه در 4 درجه ای هشتمین سیاره منظومه شمسی، نپتون قرار می گیرد. البته این پدیده تنها به یافتن بهتر صورت فلکی جدی و دلو که این دو جرم در مرز بین آنها قرار گرفته اند کمک خواهد کرد. قدر ماه 13 روزه در این شب به 12.79- می رسد.

1985: پرتاب فضاپیمای دیسکاوری که طی پرواز 7 روزه دست به عملیات جالبی از جمله تعمیر دو ماهواره معیوب زد.

1987: ژاپن یک ماهواره مخابراتی را به فضا پرتاب کرد.

6 شهریور

ماه گرفتگی کلی 28 آگوست از سواحل غربی آمریکا، هاوایی، آلاسکا، زلاندنو و شرق استرالیا قابل رویت است. مراحل جزئی این گرفت نیز در سرتاسر آمریکا و کانادا قابل دید است.

ماه به بزرگ شدن ادامه داده محدب می شود و هنگامی که تقریبا در جهت مخالف خورشید نسبت به زمین قرار می گیرد، تمام روشنایی را منعکس می کند و ما این پدیده را به صورت ماه کامل خواهیم دید. در این روز درست زمانی که خورشید در غرب غروب می کند، قرص کامل و نورانی ماه با طلوعش از سمت شرق توجه همه را به زیبایی خیره کننده اش جذب می کند. این ماه تمام شب قابل رویت است و همزمان با طلوع خورشید صبح چهارشنبه در غرب غروب می کند. ماه در این شب در صورت فلکی دلو و در 8 درجه ای از اورانوس قرار دارد. پیش از طلوع آفتاب، نزدیکی این دو جرم به یکدیگر در افق غرب به نصف کاهش خواهد یافت.

1993: سفینه فضایی گالیله در راه رسیدن به سیاره مشتری از سیارک آیدا گذشت و مشخص نمود که این سیارک دارای یک قمر کوچک است. این قمر بعدا داکتیل نامگذاری شد.

7 شهریور

مقارنه ماه و اورانوس در 6 درجه ای از یکدیگر رخ خواهد داد اما درخشندگی قرص ماه 16 روزه اجازه رویت این سیاره دوردست را به ما نخواهد داد.

8 شهریور

1992: نخستین جرم کمربند کوئیپر کشف گردید. این جرم 1992QB1 نامگذاری شد.

1983: برای اولین بار یک سفینه با 5 فضانوردراهی مدار زمین گشت. ترولی، برندنشتین، بلوفورد، گارونر و تورنتون، 6 شبانه روز با فضاپیمای شاتل چلنجر به انجام تحقیقات پرداختند.

10 شهریور

1979: پایونیر-11 نخستین سفینه ای شد که از نزدیکی زحل عبور کرد.

11 شهریور

ماه 20 روزه به میهمانی خوشه زیبای پروین در صورت فلکی ثور خواهد رفت. در این مقارنه ماه تا سحرگاه به 4 درجه ای پروین در نزدیک سرسو می رسد.

صورت فلکی ثور در این شبها مریخ پیشانی می شود. ستاره سرخ رنگ مریخ با قدر 0.28، همچون خالی بر پیشانی ثور می درخشد. این صورت فلکی در بر دارنده مشهورترین خوشه ستاره ای باز، پروین یا هفت خواهران است. صورت فلکی ثور در افق شرق که طلایه دار فصل پاییز است، از ابتدای بامداد از افق شرق سر بر می آورد و تا روشنایی روز در سرسو (نقطه بالای سر در آسمان) نمایان است.

12 شهریور

مقارنه ماه 20 روزه و خوشه پروین از ساعت 22:00 و از لبه افق شرق با جدایی 6 درجه آغاز می شود و تا روشنایی صبح به کمتر از نصف کاهش می یابد. مریخ نیز در 8 درجه ای از چشم ثور، الدبران، با قدر 0.25 می درخشد.

1976: وایکینگ-2 در ناحیه ای به نام اتوپیا پلانیتیای مریخ فرود آمد.

13 شهریور

تربیع آخر : ماه سه چهارم مسیر خود را پیموده است و تنها نیمی از قرص خود را نشان می دهد.

مریخ ۸/۵ درجه ای جنوب ماه قرار دارد

14 شهریور

در این شب شاهد مقارنه 7 درجه ای ماه و مریخ هستیم. و اما مقارنه ای خراشگون: الناز، ستاره شاخ گاو، در این شب در 52 دقیقه ای از ماه واقع است. درست در لبه روشن سمت راست ماه به دنبال این ستاره دوتایی باشید. این مقارنه تا سپیده دم به 2 درجه خواهد رسید.

1977: ویجر-1 به سوی سیاره مشتری و زحل به فضا پرتاب شد.

1988: لیاخوف و مومند که با سایوز TM-6 راهی مدار زمین شده بودند، پس از حدود یک هفته اقامت در میر، در این روز سفینه خود را از آن جدا کردند تا به زمین برگردند. اما ناو آنها دچار اشکال فنی شد و نزدیک بود هر دو کیهان نورد کشته شوند. اما با 24 ساعت پرواز اضافه اشکال برطرف گردید و هر دو سالم به زمین بازگشتند.

15 شهریور

مشاهده مقارنه 5 درجه ای ماه و خوشه باز M35 از قدر 5.50 در صورت فلکی دوپیکر خالی از لطف نیست. فاصله این خوشه از ما حدود 3000 سال نوری است. این خوشه با تلسکوپ به خوبی قابل تشخیص است و و از درون دوربین دوچشمی به طور روشنی درخشیده و بعضی از ستارگان آن مشخص اند. نور کم ماه در این شب مشاهده این جرم را امکان پذیر خواهد کرد. این جرم در طرف تاریک هلال ماه واقع است.

16 شهریور

جوزا یا دوپیکر هلال ماه 25 روزه را تا طلوع صبح در آغوش می گیرند. ماه در 3 درجه ای پیکر پسین و 6 درجه ای پیکر پیشین قرار دارد. با نزدیک شدن به طلوع خورشید، دو سیاره زهره و زحل از افق شرق سر بر می آورند. در همین حین در صورت وجود افقی کاملا باز و بدون آلودگی می توان زحل را که در 1 درجه ای قلب الاسد قرار گرفته مشاهده کرد. اگر موفق به رویت این پدیده نگشتید از زیبایی طلوع آفتاب 16 شهریور بی بهره نبوده اید.

۱۷ شهریور

اقامت پلوتون

18 شهریور

اورانوس در مقابله

دقایقی پیش از طلوع آفتاب شاهد مقارنه 8 درجه ای هلال باریک ماه 27 روزه و زهره از قدر 4.47- در صورت فلکی سرطان هستیم. زحل نیز که به تازگی به آسمان صبحگاهی ملحق شده، نزدیک به لبه افق شرق و در 1 درجه ای قلب الاسد خود نمایی می کند.

۱۸۹۲: ادوارد امرسون با بارنارد قمر آلمالته آ را در اطراف سیاره مشتری کشف نمود.

1975: وایکینگ-2 به طرف مریخ پرتاب شد.

1987: ماهواره چین-21 به مدار زمین پرتاب شد و حدود یک هفته بعد نتایج کار خود را در یک مخزن به زمین فرستاد.

19 شهریور

پیش از طلوع خورشید مشاهده هلال بسیار باریک و زیبای ماه 28 روزه را رها نکنید. درست در همین لحظه شاهد مقارنه هلال ماه با زحل از قدر 0.65 در 50 دقیقه قوسی آن، به طوری که لبه تیز هلال را همراهی می کند و قلب الاسد که با قدر  1.34 در 1 درجه ای آن قرار دارد خواهیم بود. جهت رویت چنین پدیده ای به افق شرقی بازی  احتیاج است.

۱۳۸۵: درگذشت استاد گرانقدر دکتر نقی عدالتی، منجم برگزیده ایران

20 شهریور

مصادف با 11 سپتامیر 2007 خورشید گرفتگی جزئی اتفاق می افتد که تنها در جنوب آمریکا قابل دید است.

1985: کاوشگر بین المللی آی_سی_ای نخستین سفینه فضایی شد که جهت بررسی ساختار دنباله دار های جباکوبین زیز به پرواز درآمد و از نزدیکی ان عبور نمود.

21 شهریور

عطارد در 10 درجه ای هلال ماه مبارک رمضان                                                                  

۱۹۵۹:پرتاب لونا-2 که نخستین جسم ساخت دست بشر توسط شوروی سابق بود و بر ماه فرود آمد.

1970: پرتاب لونا-16 به طور کنترل از راه دور بدون حضور انسان. این سفینه به طور خودکار فرود آمد و پس از برداشت خاک به زمین بازگشت.

1997: نقشه بردار سراسر مریخ به مداری در اطراف سیاره مریخ وارد شد و شروع به کاوش جزئیات سطح این سیاره کرد.

22 شهریور

عطارد در 3 درجه ای هلال ماه رمضان و سماک اعزل در 10 درجه ای این هلال نقطه نورانی وسط تصویرند.

23 شهریور

هلال ماه در افق غربی در 2 درجه ای از سماک اعزل در صورت فلکی سنبله قرار می گیرد.

1915: جان دابسون سازنده تلسکوپ آماتوری متولد شد.

25 شهریور

1978: وقوع زلزله شدید در طبس به بزرگی 7.4 ریشتر در سال 1357

1987: ماهواره مخابراتی آومات کا-3 توسط موشک سازمان فضانوردی اروپا در مدار قرار گرفت که در سیستم مخابراتی کشور اتریش به مار گرفته شد.

26 شهریور

1985: واسیوتیم، کرچو و ولاف با سایوت-14 به سایوت-7 سفر کرد.

27 شهریور

یکبار دیگر ماه به میهمانی عقرب می رود. طرف روشن ماه 6 روزه در 3 درجه ای از ستاره سرخ رنگ قلب العقرب قرار می گیرد. مشتری نیز با قدر 2.06- که همچنان در صورت فلکی عقرب جای دارد و رفته رفته از آسمان غرب جدا می شود، در فاصله 6 درجه ای از ماه این پدیده را همراهی می کند.

۱۹۸۰: پرتاب سایوز-38. فضانوردان یوری رومانتکو و آرنالد زنامایوموندز، اولین فضانورد باکو یک هفته در آزمایشگاه مداری زندگی کرد و به انجام کار و آزمایشات مشترک پرداختند.

28 شهریور

تربیع اول ماه در مرز صورت فلکی عقرب و قوس

1848: ویلیام بوند ستاره شناس آمریکایی، ویلیام لاسل ستاره شناس انگلیسی، به طور مستقل قمر هیپریون را در اطراف سیاره زحل کشف کردند.

29 شهریور

صورت فلکی قوس میزبان ماه در 4 درجه ای از نونکی، ستاره دوتایی و بسیار معمولی از قدر 2.03 خود می باشد. 

1950: تشکیل اولین کنگره بین المللی فضانوردی در پاریس.

30 شهریور

1974: مارینر-10 برای سومین بار پیاپی از نزدیکی عطارد عبور کرد.

2003: فضاپیمای گالیله پس از انجام یک ماموریت 14 ساله با سقوط به جو مشتری به ماموریتش خاتمه داد

ستاره های کلیدی آسمان شب شهریورماه

مثلث تابستانی با تاریک شدن هوا در آسمان اواخر تابستان و فصل پاییز به چشم می خورد. سماک رامح در افق شمال غربی ناپدید می شود، دم غباری کهکشان راه شیری مثلث تابستانی، به طرف شرق و به سمت ذات الکرسی و برساووش امتداد یافته است، درحالیکه ستاره عیوق بسیار درخشان، در سمت شمال شرقی چشمک می زند.

چهارگوش اسب بالدار، در افق بالای جنوب شرقی دیده می شود، درحالیکه در پایین آن ستاره فم الحوت غریب مانده و تنها ستاره ایست که افق جنوبی آسمان را جلوه می بخشد. در سمت شرق دبران و سایر ستارگان صورت فلکی ثور، طلایه دار فصل پاییزند. در شمال هم ستارگان دب اکبر در پایین افق فرو می روند.

 

 

منبع : سایت خبری مرکز پژوهشی هدایتگران اندیشه

 

نظرات 2 + ارسال نظر
قاسم دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:07 ب.ظ

اقا سید کمال سلام
خوبی؟
وبلاگ مفیدی دارین بعضی مطالب رو خوب دور هم جمع اوردین
امیدوارم همیشه همین جوری باشه پر محتوا و مفید
راستش غرض از مزاحمت یه خورده اطلا عات در مورد
اسمان نما ها (Planetarium) می خوام انواع دستگاها ش ؛ نحوه عملکردش ؛ و کتا بهای که تو این زمینه احیانا وجود داره : و مهمتر از همه اساتیدی که می تونم به طور تخصصی ازشون کمک بگیرم
ممنون می شم جوابمو بدین البته اگه قابل بدونین
ایمیلم هست radan_y@yahoo.com
منتظرتون هستم
خوش بگذره
یا علی مدد

محسن جمعه 30 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:54 ب.ظ http://www.toinfinity.blogfa.com

سلام.
من لوگوی شما رو در وبلاگم قرار دادم .
ممکنه منو لینک کنید؟
ممنون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد