نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

نجوم از صفر تا بی نهایت

وبلاگی برای علاقمندان به نجوم آماتوری

بارش شهابی شلیاقی

آتش بازی در صورت فلکی شلیاق ( چنگ رومی )

هر ساله در اوایل اردیبهشت، می‌توانید شاهد آتش بازی هیجان انگیزی در آسمان باشید. شبهای 2 تا 7 اردیبهشت ماه هر سال، میزبان شهابهایی از سمت صورت فلکی شلیاق هستند.

Meteor Shower

بارش شهابی شلیاقی امسال، در حالی به اوج خود می رسد، که صور فلکی تابستانی نیمه شب و در افق شرقی در آسمان ظاهر می شوند. هر ساله که زمین از میان توده ذرات دنباله دار تاچر(Tatcher) عبور می کند، علاقه مندان به رصد بارش های شهابی خود را برای دیدن ۱۰ الی ۲۰شهاب شلیاقی در ساعت آماده می‌کنند.این بارش که کانون آن در صورت فلکی شلیاق قرار دارد، هر ساله شهابهایی را با سرعت حدود ۴۸ km/sec روانه جو زمین می کند.بر اساس گزارش های رصدی ای بارش در سال ۱۸۰۳ میلادی تبدیل به یک طوفان شهابی با ۷۰۰=ZHR*(تعداد شهابهای سمت الراسی در ساعت) شهاب شد. این بارش قرار است، امسال بر خلاف چند سال گذشته نمایش زیبایی را به اجرا درآورد. بر اساس پیش بینی‌ها رصدگران احتمالاً بتوانند در هر ساعت حدود ۹۰ شهاب را در آسمان شمارش کنند.
بارش شهابی شلیاقی، امسال در حالی به اوج خود می رسد، که کانون بارش در ساعت ۲۰:۵۶ شامگاه دوم اردیبهشت طلوع می کند و همچنین هلال ۶ روزه ماه در ساعت ۲۴:۵۵ غروب می کند، و بارش حدود ساعت ۲ بامداد سوم اردیبهشت به اوج می رسد.
اما نگران ماه نباشید! بعد از تاریک شدن آسمان و قبل از طلوع کانون می توانید، شهابهایی را ببینید که به سمت صور فلکی عوا و جاثی حرکت میکنند و خوشبختانه به دلیل فاصله زیاد ماه از کانون بارش(ماه در غرب اسمان است) نور ماه هیچ مزاحمتی برای رصد ایجاد نمی کند.
هنگام رصد ممکن است، شهابهایی را ببینید که اگر خلاف جهت حرکتشان را امتداد دهید به صورت فلکی شلیاق نرسند! این شهابها ممکن است، شهابهای کشتیدمی یا اتا-دلوی باشند که این شبها فعال اند.
۲ بارش شهابی دیگر نیز شناخته شده اند، که کانونشان در صورت فلکی شلیاق قرار دارد:
بارش شهابی آلفا شلیاقی و بارش ژوئن شلیاقی که به ترتیب از اواسط تیر تا اواسط مرداد ماه و از اواسط خرداد تا اوایل تیر فعال اند.
شهابهای آلفا شلیاقی به قدری کم نورند که برای دیدنشان بهتر است از دوربین دوچشمی یا تلسکوپی با میدان دید باز استفاده کنید؛ و همچنین بارش شهابی ژوئن شلیاقی که قدر شهابهای آن به طور متوسط ۳+ است که دیدنشان را کمی مشکل می کند.
رصد بارش شهابی شلیاقی در بامداد ۳ اردیبهشت؛ می تواند تجربه جالبی برای عکاسی و رصد شهابها باشد. پس از همین الان برای رصد شهابهای شلیاقی برنامه ریزی کنید.

منبع : سایت مجله نجوم

نظرات 7 + ارسال نظر
حمیدرضا جمعه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 01:54 ق.ظ http://skylovers.mihanblog.com

سلام عمو کمال. الان که اینو می نویسم ساعت ۲ بامداد ۲۱ اردیبهشته و مارتن مسیه در حال برگزاریه. از این که امکان حضور در مارتن رو پیدا نکردم خیلی ناراحتم... راستی شما شرکت کردید؟

پرستو صفری یکشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 04:55 ب.ظ http://boodan.parsiblog.com

سلام آقای میر طاووسی.
وبلاگتون خیلی بهتر شده.تیتر هایی که انتخاب مبکنید و...
راستی خوشحالم که شما هم رفتید ماراتن.خیلی براتون دعا کردم.امیدوارم موفق باشید.راستی این آدرس وب خوذمه.اما
http://abtaalgoza.blogfa.com/.وبلاگ گروه ماست.خوشحال میشم سربزنید

پرستوئ سه‌شنبه 1 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:24 ق.ظ

milkyway چهارشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 02:07 ب.ظ http://milkyway-ahvaz.blogfa.com

سلام خوب هستین؟؟امیدواریم ماراتن حسابی بهتون خوش گذشته باشه.ما منتظر گزارش جذابتون هستیم.به ما هم سر بزنید خیلی خوشحال می شیم.

محمد رضا پنج‌شنبه 24 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 02:43 ب.ظ

سلام
بلاگ خوبی دارید فقط اگر زود به زود آپ کنید خیلی بهتره
البته مطالب خیلی عالیه دستتون درد نکنه

گروه نجوم polaris یکشنبه 27 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 10:43 ب.ظ http://www.stm_sky.persianblog.com

سلام از اینکه به ما سر زدین ممنون
وبلاگتون خیلی باهاله
بازم به ما سر بزنید

سمیرا شنبه 2 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:20 ق.ظ

سلام اقای میر طاووسی
مطالبتون خیلی عالیه لطفا زود تر اپ کنید ما منتظریم
در ضمن روز جشنواره جاتون خیلی خالی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد